Alla inlägg under september 2012

Av Cecilia - 30 september 2012 23:38

Inlämning av hemtentan :) wooop woop :)


jag är så sjukt arg på skolledningen som gjort så här med denna hurs därför gjorde jag så här:

   

sååå nu känns det bra :) 

sov gott det ska jag göra och ta nya tag i morgon bitti :)

Av Cecilia - 30 september 2012 22:20

Ingen bra dag :-/ eller fått ganska mycket gjort men knappt hälften av det jag velat hinna... Känner mig rätt deppig... Jaja nu ska jag organisera om i garderoben och sedan fixa lite till skolan :-)

Av Cecilia - 29 september 2012 14:42

Aou tentan nästan klar, lite litterar ska fixas. Chinchilla mat köpt 2,5 kg :-) och en platta han kan springa på :-) nu ska jag fixa ståltråd tills jag kommer hem ikväll så att jag kan fixa ute platsen till gusgus ;-) sedan är det en och en fjärdedels föreläsning i latin och lite uppgifter till den ;-) woop woop

Kaninen är min brors hans tjej köpte den idag :-) sooo sweet <3 har dock inget namn ;-) ännu ;-)

Av Cecilia - 29 september 2012 10:06

13 151 Im done :) :) :) :)


WooooooooooopWoooooooooooooooop :)


gör latin tentan ikväll när barnen somnat så nu böir det lite läsning av agneta sjödin men också dra igenom föreläsning 8 på latib kursen :) och sedan när jag kommer hem är det föreläsning nr 9, disk och att ta hand om djuren som gäller :)

och ikväll är att sätta latin texten :) där efter så ska jag åka hem och antagligen rätta till lite litteratur hänvisningar så att det inte står s 7-30 XD haha men har inte böckerna här så det få jag vänta lte med :)


nu ska jag svara på lite mail ska ev köpa mig två chinchillor till :) hihi :) eller en sköldpadda :)


ha en trevlig dag :)



Av Cecilia - 29 september 2012 09:38

Nu är hemtentan nästan klar :)

6550 tecken och 7139 tecken lite kvar ska fixa den sista punkten i första frågan och slå ihop lite på andra frågan :) men nu känns det övervinnligt :) jag kommer grejja den :) hihi :) I hope :P


haha nu är det latin på schemat :) wooop woop :)


ska översätta detta :) och svara på frågor kring texten :)

Silvia, quae amica carissima Marciae est, e Graecia in Italiam cum Lucia, sorore sua, navigat. Marciam parentesque eius visitabunt et cum iis et fratribus Marciae tempus iucundum agent. Navis iam Ostiae appropinquat et subito Silvia et Lucia Marciam aspiciunt. Puellae laetissimae sunt et multa de itinere longo a Lucia et Silvia narrantur Marciae ridenti. ‘Mox Romam spectabitis!’ dicit et puellae tres ad domicilium Marciae properant. Ante cenam in horto aprico ambulant flores amoenissimos et altas cupressus videntes. Deinde in triclinio magno circa mensam accubant et servi fideles cibos et pocula et vinum optimum apportant. Sed puellae fessae sunt et post cenam Marcia dicit: ‘Nunc vobis cubiculum vestrum monstrabo.’


Whish mee good Luck :)


Av Cecilia - 29 september 2012 08:16

Då börjar min lördag med hemtenta arebet i först AUO2 sedan i LAT111 ;) haha skönt att man iinte har så mycket för sig så man måste gå upp strax efter oavsett när man somnade :)


jaja ha en trevlig dag nu ska jag fortsätta med min hemtenta och sedan fortsätta med nästa och därefter blir det åka och handla chinchilla mat och sedan rakaspåret till partille för att diska ta hand om djuren och i kväll blir det haga och barnvakta kusinerna :)

Av Cecilia - 28 september 2012 23:55

Nästa termin ska jag gå teknik 3 dvs en tredje termin i teknik och där med göra en c-uppsatts och få behörighet upp till gymnasiet  i ämnet teknik :)


de kurserna jag sökte som extra var fortsättning på latin kursen :)

Del 3: LAT113:

Antika latinska texter (7,5 hp)

Innehåll:

Läsning av företrädesvis antik latinsk text, främst från den klassiska perioden, till ett

omfång motsvarande ca 30 normalsidor. I urvalet skall såväl prosa som poesi ingå. Texterna

studeras med hjälp av grammatik, lexikon, kommentarer (språkliga, litterära och historiska) och

andra hjälpmedel.

Lärandemål:

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

– använda sina kunskaper i latinsk formlära och syntax för att förstå och tolka enklare latinska

texter

– ha grundläggande kunskaper om latinsk stilistik

– hantera de nödvändiga redskapen (lexikon, grammatik och kommentar) för att läsa enklare

latinsk text på egen hand

– relatera textstudiet till texternas ursprungsmiljö och förstå sammanhanget mellan text och

kontext

Del 4: LAT115:

Latinet som språk och kulturbärare

Innehåll:

Översikt över latinets historiska kontext och dess litteraturhistoria från det äldsta

latinet ca 600 f Kr till nutid. Presentation av latinspråkiga antika och efterantika miljöer. Läsning

av inskrifter, latinska citat, sentenser och andra representativa texter i översättning med latinsk

parallelltext.

Lärandemål:

Efter avslutad kurs förväntas studenten ha

– förvärvat grundläggande kunskaper om den litteratur och de historiska miljöer som genom

tiderna burits upp av latinet

– via ett representativt urval av antika och efterantika latinska texter fått en inblick i de olika

genrer som är representerade i den latinska litteraturen

– skaffat sig en orientering om den betydelse latinspråkig kultur har haft och fortfarande har för

en gemensam europeisk identitet

Av Cecilia - 28 september 2012 23:35

Sååå mysigt att umgås med familjen :) ibland är det precis vad man behöver :)


stress, stress, stress, har ont i fötter, knän, leder.... min kropp säger sjukt mycket nej, nej, nej, !!!!!!

suck.... suck..... suck....

är mit svar...

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards